20 jaar hebben deze bizarre rapreis niet afgestompt

PaRappa the Rapper is vrijwel zeker het enige spel waarin je je tijd doorbrengt met het spugen van bars en het droppen van dikke beats met een vechtsportui, een rij-instructeurkoe, een verkopersvlo en een kokende kip. Het is een rare koortsdroom van antropomorfe karakters en gepersonifieerde planten. De klassieker van NanaOn-Sha leidde tot een heel genre van ritme-actiegames en nu, 20 jaar na zijn aankomst op de westelijke kusten, heeft Sony het nodig geacht om dit vergeten juweeltje nieuw leven in te blazen – en ons een kijkje te geven in een tijd waarin meer avant-gardistische gameprojecten bestond en bijna niets was verboden terrein voor een grote console-release.

Voor degenen die nog nooit het genot hebben gevonden dat PaRappa the Rapper is, dit is geen rapspel vol skeng, draw of PaRappa’s endz – dit is dikke, wijde jeans-dragende jaren ’90 rap. Het is onschuldig, onzinnig en zo kleurrijk als een tekenfilm op zaterdagochtend. Je zult je waarschijnlijk ook afvragen wat er gaande is in de wereld van PaRappa the Rapper, omdat er absoluut niets wordt uitgelegd.

Je zult je afvragen waarom PaRappa de moed niet kan vinden om het meisje met het zonnebloemhoofdje van zijn dromen – Sunny Funny – te vertellen wat hij voor haar voelt. Je zult je afvragen waarom PaRappa’s aartsvijand – Joe Chin – een absurd lange auto heeft, dol is op het bakken van onhaalbaar hoge taarten en een kin heeft waardoor Jimmy Hill’s er relatief normaal uitziet. Maar uiteindelijk zul je je tijd besteden aan het afvragen waarom PaRappa zich in de eerste plaats door het leven rapt, waardoor je aan PaRappa’s gezond verstand twijfelt. Misschien is dit slechts één lange LSD-trip, of misschien heeft PaRappa een pad gelikt.

parappa_the_rapper_review_-_cheap_cheap_the_cooking_chicken_-_body

Het eerste gevecht, tegen Chop Chop Master Onion, helpt je niet alleen om de kneepjes van het spelen van PaRappa te leren, het is Master Onion die PaRappa helpt op te komen voor waar hij in gelooft. Het is de reden waarom PaRappa wordt geconfronteerd met schijnbaar onoverkomelijke kansen – inclusief in de rij moeten wachten voor de badkamer als hij klaar is om te barsten – hij roept de mantra „Ik moet geloven!“ voordat hij een nieuwe rapstrijd aangaat.

Dat verklaart niet de meer eigenaardige aspecten van PaRappa the Rapper, maar het helpt je wel enigszins om NanaOn-Sha’s vreemde manier van verhalen vertellen te begrijpen. Twintig jaar later is de vreemdheid van deze Japanse cultklassieker niet afgestompt; het doorbreekt in ieder geval de alledaagsheid van releases met een groot budget om ons een tijd te laten zien waarin plezier, creativiteit en risico onlosmakelijk verbonden waren met het maken van een game. Als dit vandaag voor de eerste keer zou worden gemaakt, zou het uit een linkse indiestudio zijn gekomen en zou er waarschijnlijk alleen in zelfinteressante kringen over worden gesproken in plaats van op de voorpagina’s van gamesmagazines.

De vreemde stijl van PaRappa the Rapper kan worden toegeschreven aan de eclectische muziekstijl van Masaya Matsuura en de grafische ontwerpen van Rodney Greenblat. Het onwaarschijnlijke duo slaagde er niet alleen in om een ​​kleurrijke ervaring te creëren die zich onderscheidde van de flitsende 3D-games van de jaren ’90, maar met gepolijste HD-beelden en hoogwaardige audio onderscheidt het zich vandaag nog steeds. Voor het ongeoefende oog lijkt het misschien een spel dat pijnlijk hard probeert om anders te zijn dan de norm, maar in werkelijkheid straalt PaRappa the Rapper gewoon moeiteloos cool uit.

Hoewel ik zeker lyrisch kon worden over de wonderbaarlijke vreemdheid in het hart van PaRappa the Rapper – er gaat niets boven het horen van een gigantische kip die de regel uitspuugt: „Laatst werd ik een kleine kalkoen genoemd. Maar ik ben een kip, begrepen? Ja beef jerky!” – het is niet zonder problemen. Als remake voelt het wat lui aan. De belangrijkste gameplay-secties zijn opgeschoond en gladgestreken, maar alle tussenfilmpjes zijn verwijderd uit de PSP-release van 2007, wat betekent dat alles zich afspeelt in een sub-HD-venster – niet wat je wilt voor je £ 12.

Er zijn enkele welkome nieuwe toevoegingen, zoals vibratiefeedback om te helpen met beat-timings, maar het zijn slechts kleine details. Ik waardeer zeker Sony’s inzet om de originele smaak van PaRappa the Rapper te behouden, maar het is jammer dat ze de dingen zo stompzinnig hebben overgelaten aan nieuwkomers. Er is een zelfstudiemodus, maar deze is weggestopt in het optiemenu. Er is ook geen bewegwijzering om je te laten weten dat je, als je het spel eenmaal hebt uitgespeeld, er weer doorheen kunt gaan en op elk niveau een „Cool“ klassement kunt proberen om nog meer goodies te ontgrendelen. PaRappa the Rapper was de game die het begin was van bijna 20 jaar ritmische actiegames die gameconsoles domineerden, dus je had gehoopt dat er meer moeite zou zijn gedaan om mensen te helpen deze klassieker te ervaren.

Toch heeft Sony geluk dat er op dit moment een revival uit de jaren 90 plaatsvindt. Ghost in the Shell, Beauty and the Beast en Power Rangers zijn allemaal terug in de bioscoop, en de gamewereld kwijlt bij de kans om Crash Bandicoot opnieuw te spelen in glanzende HD. Team17’s Yooka-Laylee was misschien een nostalgische misstap, maar het was geboren uit de drang om terug te keren naar een tijd waarin games plezier konden hebben. Het is onwaarschijnlijk dat de 20e verjaardag van PaRappa the Rapper de aandacht krijgt die het verdient, maar ik hoop oprecht dat veel mensen de glorie van een rappende hond en zijn liefdesverhaal voor een wandelende tuinplant zullen ontdekken.

Hinterlassen Sie den ersten Kommentar